Hírek
2016. Február 17. 08:00, szerda |
Helyi
Forrás: IHO
HÉV a MÁV-nál: nem először látunk ilyesmit!
Bizony, 1952–58 között MÁV-BEV cégjelzéssel futottak a szentendrei, gödöllői, ráckevei vonatok.
A helyzet már csak azért is kísérteties, mert ahogy az ötvenes években a nagytétényi/törökbálinti, most a csepeli vonalat adnák át (hagynák meg) a városi közlekedésnek, a főváros területét messze elhagyó vonalakon nagyvasúti (jelenleg MÁV-Start a valószínű) cégjelzéssel futna... De micsoda?
A közösségi oldalakon, fórumokon se szeri, se száma a képmanipulációknak, hol MÁV-kék MX/A szerelvényeket, hol pedig HÉV-zöld nagyvasúti vonatokat álmodnak a pályákra. Szinte pontosan négy éve írt az iho.hu a MÁV-BEV pünkösdi királyságáról, kiemelve – talán annyira nem is meglepően –, a takarékosság miatt döntöttek annak idején a beolvasztásról, és a forráshiány volt az oka a visszaszervezésnek is.
Napjainkban kísértetiesen hasonló a helyzet. A Fővárosi Közgyűlés által jóváhagyott budapesti olimpiai pályázat, az ahhoz kapcsolódó közlekedésfejlesztési tervek a csepeli vonalat emelnék ki a helyiérdekű vasutak közül, és a villamoshálózatba integrálnák, a szentendrei, ráckevei, gödöllői vonal pedig a MÁV elővárosi hálózatának részét képezné, azokkal szerves egységben. Ehhez a magyaridok.hu portálon megjelent cikk szerint új nagyvasúti összeköttetéseket is létesítenének.
Mindhárom vonalnak van létező nagyvasúti kapcsolata, igaz, a teherszállítás már 1996-ban megszűnt a helyiérdekű vasutakon, de a szerelvények egyes vonalak közti átcsoportosítása, főműhelybe szállítása a hálózat széttagoltsága miatt megköveteli a vasúti kapcsolatot. A gödöllői vonal az egyetlen, amely ebből a szempontból „el van kényeztetve”, mindkét végén (Örs vezér tere–Törökőr–Kőbánya-Teher és Gödöllő végállomás) átjárható a MÁV hálózatával, a szentendrei vonalnak Aquincum felső–Óbuda, a ráckeveinek Kén utca–Soroksári út MÁV állomás átmenete van. A jelen hálózat például Batthyány tér–Esztergom, vagy Örs vezér tere–Hatvan vonatok közlekedését tenné lehetővé, a Kén utcai átmenetet át kellene építeni egy esetleges Ferencváros–Ráckeve kapcsolathoz.
Az áramellátás problémái elvileg többáramnemű szerelvényekkel könnyen áthidalhatók lennének, szükség lenne azonban – ha egyelőre nem is teljes – járműcserére. Az MIX/A, MX, MX/A szerelvények – valljuk be – elavultak már, korszerűsítésük egy vagyonba kerülne, az egyetlen „új” vonat is csak külsőségeiben megújult konceptjármű. Az öreg vasak felújítását ráadásul saját forrásból kellene finanszírozni, uniós pályázatot erre a célra nem lehet beadni. Marad tehát a járműbeszerzés, a magyaridok.hu szinte borítékolja a nagyvasúton már többszörösen bizonyított Stadler jelenlétét a budapesti HÉV-hálózaton is, a Flirt modernebb, könnyített változatával.
Szembe megy azonban ez az átszervezés a közelmúlt középtávú, fővárosi fejlesztési koncepciójával, amely a HÉV-ek metróhálózatba integrálásával számolt. A 2-es metró összekötése a gödöllői HÉV-vonallal már évtizedes (szó szerint, az Indóház egyik első, 2005-ös számában írtunk róla) terv, és a Balázs Mór-terv a szentendrei és a ráckevei vonalak föld alatt vezetett összekötésével is komolyan számolt, 5-ös metró néven. A BKK-ra azonban mostanában rossz idők járnak, és úgy tűnik, ezzel az elmúlt öt év nagyívű terveinek jó része is a fiókban marad.
Fotó: fortepan.hu
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 12. 10:38, péntek | Helyi
Két generáció, egy szenvedély: A Mihalik-bajnokcsalád
Ismerjük meg Mihalik Mirát, a még csak tizenhét éves autóversenyzőt.
2025. December 13. 07:10, szombat | Bulvár
Leprás megbetegedést igazoltak Kolozsváron egy ázsiai nőnél
Leprás megbetegedést igazoltak Kolozsváron egy ázsiai fiatal nőnél, további három lepragyanús társa pedig még megfigyelés alatt áll - közölte pénteken a Maszol.ro kolozsvári hírportál.
2025. December 13. 07:10, szombat | Külföld
Ukrajnai háború - Az Európai Unió tartósan befagyasztja az orosz állami vagyont
Az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács úgy döntött, hogy meghatározatlan időre megtiltja az EU területén befagyasztott, az Orosz Központi Bankhoz tartozó eszközök Oroszországba történő visszautalását
2025. December 13. 07:09, szombat | Belföld
NAV: év végéig érdemes a kisvállalati adót választani
Jövőre még több cég választhatja a kisvállalati adót (kiva), ugyanis megduplázódik a belépési határ.
