Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2012. Január 15. 14:41, vasárnap | Külföld
Forrás: HírTv/MTI

Ez okozta a luxushajó balesetét?

Ez okozta a luxushajó balesetét?

A balesetet szenvedett olasz óceánjáró kapitánya túl közel vitte a hajóját Giglio szigetéhez – idézte szombat este az olasz média a toscanai Grosetto város főügyészét.

43-51 embert még mindig keresnek, köztük egy magyart. Vasárnap eddig 3 túlélőt találtak.

Francesco Verusio úgy fogalmazott, hogy a Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino „nagyon helytelenül” a sziget közelébe irányította a hajóját. „A hajó sziklának ütközött, amely a hajótest bal oldalába fúródott. Emiatt a hajó megdőlt, és két-három perc alatt nagy mennyiségű víz tódult belé” – mondta az ügyész.
Verusio szerint ekkor Francesco Schettino kapitány irányította a hajót, ő adta meg az útirányt, legalábbis így gondolja az ügyészség. „Ez szándékos volt” – tette hozzá.

A Costa Concordia óceánjáró péntek éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Gigliónál. Három ember – két francia turista és a legénység egyik tagja – életét vesztette. Giuseppe Orsina, a helyi katasztrófavédelem szóvivője közölte, hogy 43-51 embert eltűntként tartanak nyilván, de vizsgálják az utaslistát, hogy pontosítsák a számukat.

A 11 magyar állampolgár közül már csak egyet keresnek a hatóságok. Kovács Petra római konzul vasárnap reggel a Hír TV-nek elmondta: az olasz hatóságok folyamatosan tájékoztatják a konzulátust a mentési munkálatok eredményeiről. „A konzuli szolgálat 11 magyarról értesült, aki a hajón tartózkodott a szerencsétlenség pillanatában, és a tegnapi nap folyamán 10-ről már sikerült megállapítani, hogy biztonságban megmenekültek és megfelelő szállodai elhelyezést kaptak. Az ő hazautazásuk jelenleg megszervezés alatt áll, folyamatban van annak a felmérése, hogy ki az, akinek szüksége van a hazautazáshoz okmányokra, részükre minden segítséget meg fog adni a konzuli szolgálat. Az olasz hatóságokkal ma reggel 6-kor beszéltünk utoljára, akkor még nem tudtak információt adni arról az egy magyar állampolgárról, akiről a szerencsétlenség óta nincsen hír” – mondta Kovács Petra.

Kimentették a nászutasokat

Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt – egy férfit és egy nőt – találtak az óceánjáró egyik utaskabinjában. Egy dél-koreai házaspárt mentettek ki, amely nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók fáradságot nem kímélve kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, s meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütben, s nem esett baja. Délelőtt egy harmadik túlélőre is rábukkantak az oldalára fordult hajóban. A mentőszolgálat emberei beszéltek vele, egy olaszról van szó, aki a személyzet tagja. Feltehetően eltörött a lába, őt helikopterrel menekítették ki és szállították partra.

Az óceánjáró kapitányát szombaton őrizetbe vették, és több órán át kihallgatták. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés és károkozás gyanújával indított ellene nyomozást. Azt is a kapitány terhére róják, hogy elhagyta a hajó fedélzetét, még mielőtt minden utast kimenekítettek volna. A CNN hírtelevízió szerint a hatóságok azt is vizsgálják, hogy a baleset idején a hajó miért nem adott le vészjelzéseket.

A kihallgatás előtt Schettino azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklás kiszögellésbe ütközött, amely nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint „elegendő víznek kellett volna lennie alattunk” – mondta Schettino. Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról.

A baleset idején hajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott. A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

A gigantikus luxushajó jelenleg erősen megdőlve, félig víz alá merülve fekszik a homokzátonyon. A kiemelkedő oldalán, a vízvonal alatt 70 méteres rés tátong. Szakértők szerint a hajónak meglehetősen nagy sebességgel kellett mennie ahhoz, hogy a szikla ekkora léket hasítson benne. A hatóságok attól tartanak, hogy üzemanyag szivároghat belőle a tengerbe. A Costa Condordia nem sokkal indulás után szenvedett balesetet, így üzemanyagtartályai gyakorlatilag teljesen fel vannak töltve.

Meg volt írva?

Az Il Giornale című olasz lap vasárnapi írásában felemlegeti, hogy amikor a Costa Concordiát 2005. szeptember 5-én vízre bocsátották, ahogyan ilyenkor szokás, hozzávágták oldalához a pezsgős palackot, de az nem tört el. Ez baljóslatú jelnek számít a tengerészetben. Három évre rá, 2008 novemberében meg is történt vele az első baleset: Palermo kikötőjébe érkezvén, viharos időjárásban összeütközött a dokkal, s károk keletkeztek a hajótestben. A babonákban hívők számára a mostani baleset maga a balszerencse beteljesedése: a hajó pénteken, tizenharmadikán kapott léket, s közismerten az ilyen naptári egybeesés sem számít jó jelnek.
„Szerencsétlenül jött a világra, és még szomorúbban ért útja végére” – írta minderről cikkének címében az Il Giornale.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:42, hétfő | Külföld

Nem hadászati nukleáris fegyverek bevetését imitáló hadgyakorlatot rendelt el az orosz elnök

Utasította az orosz fegyveres erők vezérkarát Vlagyimir Putyin orosz elnök, hogy készüljön fel egy olyan hadgyakorlatra, amelyen nem hadászati nukleáris fegyverek használatát fogják gyakorolni

2024. Május 02. 06:45, csütörtök | Külföld

Molotov-koktélt dobtak egy varsói zsinagógára

A gyanú szerint egy lengyel állampolgárságú fiatalember próbálta meg felgyújtani szerdán a Nozyk zsinagógát Varsóban, a politikai vezetők elítélték a történteket.

2024. Április 29. 17:26, hétfő | Külföld

Európai Autógyártók Szövetsége: sokkal több töltőpont szükséges az uniós klímacélok eléréshez

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez

2024. Április 29. 17:24, hétfő | Külföld

Romlott áprilisban a gazdasági hangulat az euróövezetben és az EU-ban

Áprilisban a várt javulás helyett romlott a gazdasági hangulat az euróövezetben és az EU-ban az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága, a DG ECFIN (Directorate General for Economic and Financial Affairs) hétfői jelentése