Városlista
2026. június 11, csütörtök - Barnabás

Hírek

2021. Augusztus 06. 08:38, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Az alkohol a korábban véltnél gyakrabban okozhat rákot

Az alkohol a korábban véltnél gyakrabban okozhat rákot

Az alkoholfogyasztás a korábban véltnél jobban megnöveli a rák kialakulásának kockázatát - állapították meg az Imperial College London tudósai.

Kutatásukból az is kiderült, hogy a kávézás viszont védelmet jelenthet a májrák ellen.

Az alkoholfogyasztás a rákbetegség számos fajtájához köthető: a fej és a nyak megbetegedéseihez (száj-, garat- és gégerákhoz), nyelőcső- és bélrákhoz, valamint mell- és májrákhoz - írja a The Guardian.

A tanulmány szerint ugyanakkor naponta legalább egy csésze kávé elfogyasztásával csökkenthető a májrák és a bazálsejtes karcinóma (bazalióma) kialakulásának kockázata. A hatást a koffeines és a koffeinmentes kávé esetében is megfigyelték.

A kávé antioxidánsként és gyulladásgátlóként működik, így védelmet nyújthat a gyulladások által elindított betegségek, így a rák ellen is.

A tejtermékek és a teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása a vastagbélrák kialakulásának kockázatát csökkenti - állapították meg a szakértők.

A vizsgálatot támogató Rákkutatási Világalap (WCRF) kutatásért és innovációért felelős igazgatója, Giota Mitrou szerint további vizsgálatokra van még szükség a kávé és a rák, valamint az alkohol és az egyes ráktípusok közötti összefüggés mechanizmusának megértéséhez.

Mitrou azt javasolja azoknak, akik aggódnak amiatt, hogy étrendjük hatással lehet a rák kialakulására, hogy tanulmányozzák a WCRF rákmegelőzési útmutatásait. Ezek szerint ajánlatos az alkoholfogyasztás limitálása, az egészséges testsúly megőrzése, a fizikai aktivitás és a teljes kiőrlésű gabonákat, zöldséget, gyümölcsöt és hüvelyeseket tartalmazó étrend.

Az alkohol azért növeli a rák kockázatát, mert a metabolizmusa során olyan vegyületek is keletkeznek, amelyek a DNS-hez kötődve mutációkat hozhatnak létre, ezek pedig elrákosodhatnak.

Az alkohol megemelheti olyan hormonok szintjét is, melyek a mellrák egyes típusainak kifejlődéséhez köthetők. Általánosságban véve minél több alkoholt fogyaszt valaki, annál nagyobb a kockázata annak, hogy kialakul nála valamilyen ráktípus - vélik a tudósok.

A tanulmány szerzői szerint kiemelten fontos lenne célzottabb közegészségügyi irányelvek kialakítása, amelyek segíthetnek tudatosítani az emberekben az alkohol és a rák közötti kapcsolatot és ösztönözni őket az alkoholfogyasztás mérséklésére.

Az Imperial College London szakértői 860 olyan kutatás adatait elemezték, melyek élelmiszerek és tápanyagok fogyasztása és 11 különböző ráktípus kialakulása vagy azok miatt bekövetkező halál kapcsolatát vizsgálták.

Címkék: alkohol, rák

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 11. 17:00, csütörtök | Életmód

Folytatódik a Veszprémi Petőfi Színház öt éve indult átépítése

2026. Június 11. 10:00, csütörtök | Életmód

Emberen tesztelték a sejteket megfiatalító kezelést

Emberen tesztelték a Life Biosciences sejteket megfiatalító génterápiás kezelését - írja a nature.com.

2026. Június 11. 07:00, csütörtök | Életmód

Allianz: a rolleres károk legnagyobb részét bérelt elektromos járművekkel okozzák

A rolleres károk csaknem kilencven százalékát bérelt eszközökkel okozzák, ezért is sürgető a szabályozás - derül ki az Allianz Hungária biztosító szerdán közzétett elemzéséből.

2026. Június 10. 12:00, szerda | Életmód

Már 2025/2026-os tanévben sem alkalmaznák a pedagógusok teljesítményértékelési rendszerét

A Tisza Párt két képviselője által kedden benyújtott törvényjavaslat hatályon kívül helyezné az értékelési rendszerről szóló belügyminisztériumi rendeletet is.