Hírek
2017. Július 14. 11:27, péntek |
Belföld
Forrás: mti
27 éves magyar kutató nyerte a 90 millióval járó, legrangosabb brit közgazdasági díjat

Magyar kutató nyerte a legrangosabb, negyedmillió fontos (csaknem 90 millió forintos) díjjal járó brit közgazdasági elismerést annak modellezéséért,
hogy miként lehetne hatékonyabb díjfizetési rendszerrel javítani a brit közúti közlekedési infrastruktúra állapotát. A 27 éves Raccuja Gergely a Wolfson Economics díj idei kitüntetettje.
A díjat - amelynél magasabb összeget gazdasági kutatásért csak a közgazdasági Nobel-díj kitüntetettjei vehetnek fel - Lord Simon Wolfson konzervatív párti brit főrend, a Next divatáruház-hálózat vezérigazgatója alapította.
A pályázatra - amelyet a Policy Exchange nevű konzervatív londoni gazdasági-társadalmi kutatóműhely szervez Lord Wolfson megbízásából - hét országból 120 dolgozat érkezett; a zsűri végül a Policy Exchange bejelentése szerint Raccuja Gergely munkáját hirdette ki győztesnek.
A győztes pályamű szerzője Budapesten született, és 2011 óta él Nagy-Britanniában. A rangos University College London (UCL) egyetemen politikatudományból, várostervezésből és olasz nyelvből diplomázott kitűnő eredménnyel 2015-ben, és tavaly óta az Amey Consulting infrastrukturális szolgáltató cégnél dolgozik Birminghamben.
A Policy Exchange ismertetése szerint Raccuja Gergely azt javasolta díjnyertes pályaművében, hogy meg kellene szüntetni az üzemanyag jövedéki adóját, valamint az Egyesült Királyságban jelenlegi formájában 1920 óta létező járműadót, amelyet a közúti közlekedésben résztvevő csaknem minden géperejű jármű után évente fizetniük kell az üzemeltetőknek, és helyette a megtett távolsággal arányos, a környezetvédelmi hatásokat is figyelembevevő útdíjrendszert kellene meghonosítani.
A könnyebb és tisztább üzemű gépjárművek évente kiszámított távolságarányos útdíja kevesebb lenne. A díjat a biztosító cégek szednék be, vagyis az üzemeltető az éves kötelező biztosítással együtt fizetné az úthasználati díjat, csökkentve az adminisztratív költségeket - áll a Policy Exchange ismertetésében.
A rendszerhez megteremtendő jogi háttér garantálná, hogy a beszedett útdíj meghatározott hányadát a helyi és az országos főutakra fordítják.
Raccuja Gergely dolgozata szerint ezzel a rendszerrel öt éven belül kátyúmentes úthálózat lenne garantálható Nagy-Britanniában.
Az egyik legnagyobb brit közúti közlekedési szakpolitikai és kutatási intézmény, az RAC Foundation támogatásával született pályamű szerint a brit költségvetés is nyerne a javasolt reformmal, mivel a brit utakon közlekedő járművek száma és az általuk megtett távolság is folyamatosan növekszik, így a költségvetési bevételek is idővel növekedésnek indulnának. Az elképzelés szerint ezzel megállítható, sőt visszafordítható lenne az üzemanyag jövedéki illetékéből befolyó összeg csökkenése, és végső soron napi 2,3 millió font pluszbevétel lenne várható a rendszertől.
Raccuja Gergely a Policy Exchange eredményhirdetése után elmondta: a pályamű alapgondolata az volt, hogy az egyszerűséget kell ötvözni olyan fejlettségi szintű megoldással, amellyel kezelni lehet a közúti közlekedésben jelenleg zajló, a gépjárművek meghonosodása óta nem látott hirtelenségű változásokat.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Április 10. 07:11, csütörtök | Belföld
Kitartóan veszik az államkötvényt a magyarok
ÁKK: töretlen a lakosság bizalma az állampapírok iránt.
2025. Április 10. 07:09, csütörtök | Belföld
Nagy István: továbbra sincs új kitörés, a kormányülésen is napirenden volt a védekezés
Továbbra sincs új kitörés, eredményes védekezés a ragadós száj- és körömfájás ellen - mondta Nagy István agrárminiszter a Facebookra szerdán feltöltött videóban.
2025. Április 10. 07:08, csütörtök | Belföld
Orbán Viktor megállapodott a telekommunikációs szolgáltatókkal
A nagy telekommunikációs szolgáltatók nem emelik áraikat jövő július 1-jéig, az a szolgáltató, amely az idén már emelt, visszaviszi árait a január 1-jei szintre
2025. Április 09. 07:37, szerda | Belföld
Szijjártó Péter: az elmúlt napokban jelentősen megnőtt az autóipar érdeklődése Magyarország iránt
Az elmúlt napokban jelentősen megnőtt az autóipar érdeklődése Magyarország iránt, minthogy hazánk a jelenlegi globális bizonytalanságok közepette is stabil környezetet nyújt az ágazat számára